آکستر

0734

از وقتی این وبلاگ رو زدم دوستان زیادی به من پیام دادند و راجع به طراحی استیکر و فروش استیکرها و موارد مرتبط پرسیدند و حتی علاقمند شدند در این زمینه کار کنند. اخیرا هم خانمی پیام داده بود و مدام پیگیری می‌کرد تا حتما طرح‌هاش پذیرفته شه و ظاهرا بعد از خوندن قرارداد دلسرد و منصرف شد. بنابراین فکر کردم چرا یه مطلب در این باره ننویسم و اگر کسی علاقمنده به این متن رجوعش بدم و خلاص!

قبل از هر چیز باید بگم مطلقا نباید انتظار داشته باشید فروش استیکرها در یکی دو فصل اول خیلی زیاد باشه. یکی دو فصل اول معمولا پر از آزمون و خطاست و باید مدتی بگذره تا دستتون بیاد چه طرح‌هایی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیره و چه طرح‌هایی فروش نمی‌ره. البته که این قانون کلی نیست و نمی‌تونیم قطعی حرف بزنیم چون بعضی از طرح‌ها اصلا جذاب نیستند ولی مردم ازشون استقبال می‌کنند. بعضی از طرح‌ها هم فوق‌العاده زیبا و حرفه‌ای هستند ولی کسی توجه نمی‌کنه. بعضی از طرح‌ها بلافاصله به فروش بالایی می‌رسند و بعضی از طرح‌ها هم در طولانی مدت به فروش نسبتا خوبی می‌رسند. خلاصه که همه جورش هست و چندان قابل پیش‌بینی نیست این چیزا. شما به عنوان طراح استیکر باید سعی کنید طرح‌هاتون رو ارتقا بدید و ببینید از نظر گرافیکی چه اصولی داره. قرار نیست تابلوی نقاشی بکشید! استیکره!

تو اولین قدم از گوگل استفاده کنید یا در اینستاگرام بگردید. الان دیگه تمام کسب و کارهای آنلاین در اینستاگرام فعال هستند. صفحات هنرمندان مختلف رو دنبال کنید و ببینید با چه وبسایت‌هایی همکاری می‌کنند. کلا دست به سینه ننشینید. کمی از خودتون حرکت نشون بدید و فقط به وبلاگ من اکتفا نکنید. خود من چند سال پیش از طریق صفحه یکی از هنرمندان با گیکتوری آشنا شدم و متأسفانه الان اصلا یادم نمی‌آد کدوم یک از طراح‌ها بود. بعد پیگیری کردم و با گردانندگانشون تماس گرفتم و چند تا از طرح‌هام رو برای نمونه و بررسی فرستادم که به نظر خودم طرح‌های قشنگی بودند ولی رد کردند. بعد از حدود یک سال دوباره کارهای جدیدم رو فرستادم و این بار پذیرفتند و قرارداد رو امضا کردیم و همکاری‌م شروع شد. بنابراین اگر چند بار طرح‌هاتون رو رد کردند دلسرد نشین. برای من و طراح‌های دیگه بارها اتفاق افتاد. خیلی طبیعیه. ممکنه طرح‌ها ضعیف باشند. ممکنه طرح‌ها خوب باشند ولی با سلیقه اونها جور در نیاد. یا هر علت دیگه. به هر حال پیش می‌آد. شما باید پیگیر باشید. نه اینکه فقط با یک وبسایت بخواین کار کنید. ببینید چند تا وبسایت دیگه فعال هستند. ایرانی، خارجی. تو اینستاگرام. تو تلگرام. از طریق گوگل. الان همه اینترنت دارند و پیدا کردن این چیزها کار سختی نیست.

دومین سؤالی که زیاد ازم پرسیده می‌شه اینه که امکانات و تجهیزات لازم رو ندارند اما می‌خوان طراحی کنند. و آیا شدنیه؟ جواب من: کار نشد نداره!!!! بستگی به خودتون داره. بستگی به طرح‌هاتون داره. بستگی به افکارتون داره. می‌خواین طراحی استیکر درآمد اصلی‌تون باشه یا درآمد فرعی؟ همون طور که قبلا گفتم یکی دو فصل اول یا حتی سه چهار فصل اول درآمد زیادی نداره. به هر حال صدها و بلکه هزاران طرح برای فروش وجود داره. چرا خریدار باید استیکرهای شما رو بخره و تازه طرحتون به فروش بالایی برسه که بتونید روی درآمدش حساب کنید؟؟؟؟ و بعد تازه با کمترین امکانات بخواین بیشترین سود رو ببرید؟ نمی‌گم غیرممکنه! اما کمی هم باید واقع‌بین باشید. به نظرم اوایل اصلا رو درآمدش حساب نکنید و بعد از اینکه طرح‌هاتون پذیرفته شد ماهی چند طرح بکشید و بفرستید و شرایط رو ارزیابی کنید و بعد تعداد کارهاتون رو افزایش بدید. بنابراین در قدم اول به تجهیزات خاصی احتیاج ندارید. اگر لپ‌تاپ دارید، چه بهتر! اگر ندارید می‌تونید از کافی‌نت استفاده کنید. فقط باید ایده‌های جذاب داشته باشید. اگر می‌خواین با موبایل طراحی کنید باید بتونید با نرم‌افزارهای فتوشاپ هم کار کنید. البته این هم بستگی به این داره که دارید با چه مجموعه‌ای کار می‌کنید. برای بعضی‌ها فتوشاپ واجبه. برای بعضی‌ها مهم نیست. ولی در هر صورت کافی‌نت هست. و اگه فتوشاپ بلد نیستید هزار ماشالله انواع آموزش‌ها وجود داره و اتفاقا خود من هم آموزش آنلاین دارم. بنابراین با کمی پیگیری می‌تونید هم فتوشاپ یاد بگیرید و هم طرحتون رو از آب و گل در بیارید. فقط هزینه الکی نکنید واسه این مسائل. قدم به قدم بهترین کاره.

اما موضوع درآمد هم برای خیلی‌ها سؤال بوده. ببینید دوستان، همون طور که گفتم بستگی به مدیریت مجموعه داره. بعضی از گردانندگان طرحتون رو یه جا می‌خرند و دیگه شما از فروش محصولاتشون سود نمی‌برید. اما بعضی‌ها، مثل گیکتوری، درصدی حساب می‌کنند و تا زمانی که مجموعه سر پاست و فروش محصولات ادامه داره این درصد فروش به شما تعلق می‌گیره. در حال حاضر با ما سی درصد از قیمت محصولات رو حساب می‌کنند. به نظر ناچیز می‌آد ولی بگذارید با مثال توضیح بدم. ببینید مثلا یه استیکر طراحی کردید و برای فروش گذاشتید. قیمت این استیکر هم فرضا ۱۰ هزار تومنه. حالا سی درصد از فروش می‌شه ۳ هزار تومن. اگر از این استیکر ۱۰ تا فروش بره به شما ۳۰ هزار تومن تعلق می‌گیره. و اگر ۱۰۰۰ تا فروش بره ۳ میلیون تومن (فقط از این استیکر) تعلق می‌گیره. بنابراین به تعداد استیکر فروش رفته بستگی داره. حالا اگه تعداد طرح‌هاتون زیاد باشه خب طبیعیه که روی فروش هم تأثیر می‌گذاره. و این رو هم در نظر بگیرید که قیمت استیکرها متفاوته و در قالب‌های مختلف ارائه می‌شه، مثل استیکر شیت، استیکر بولت ژورنال، کارت استیکر، استیکر کیبورد و غیره. ولی آیا همه استیکرهاتون به فروش بالایی می‌رسند؟؟ جواب منفیه. شما هر چقدر هم طراح خوبی باشید قرار نیست هر طرحتون فروش نجومی داشته باشه. بعضی از طرح‌ها فروش خوبی دارند و بعضی هم نه. علت؟ در ابتدای این مطلب اشاره کردم. هزاران علت وجود داره. واقعا قابل پیش بینی نیست. من طرح‌هایی داشتم که خیلی‌ها دوستشون داشتند ولی وقتی برای فروش رو وبسایت قرار گرفت هیچ یک به فروش نرفتند. و طرح‌هایی داشتم که فکر می‌کردم اصلا فروش نمی‌رن و اتفاقا پرفروش شدند. در عین حال طراحانی هستند که فروش محصولاتشون خوبه و طبیعیه که درآمد خوبی هم دارند.

دیگه چیز خاصی به ذهنم نمی‌رسه. و فکر می‌کنم به همه چیزهایی که باید اشاره می‌کردم اشاره کردم. اگر احیانا سؤال خاصی دارید زیر همین پست مطرح کنید تا در آینده اگر کسی چیزی خواست بدونه لینک همین مطلب رو بگذارم و هر بار مسائل تکراری رو مطرح نکنم. ممنون!

پ.ن: از توضیحاتم معلومه ولی مشخصا می‌گم طراح هستم و برای وبسایت‌های دیگه دارم کار می‌کنم. یعنی مدیریت جایی بر عهده من نیست.

   سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴، 22:30  توسط شبگرد  |